Theatermaken is meer dan een voorstelling maken

Theatermaken is meer dan een voorstelling maken. Je bent druk met muziek, kleding, drukwerk, techniek, etc.
De theaterposters van toneelvoorstelling Oscar en Oma Rozerood

Vanaf 9 juni 2022 speel ik ruim twee jaar de toneelvoorstelling ‘Oscar en Oma Rozerood’ in theaters door heel Nederland. Die voorstelling maakte ik tijdens de lockdown in 2021. Maar theatermaken is meer dan een verhaal en teksten, want je moet ook aan de slag met: folders, posters, persberichten, website, techniek en niet te vergeten het verkopen van de voorstelling.

Gelukkig hoef ik het allemaal niet alleen te doen. Sterker nog, in de jaren dat ik voorstellingen ontwikkel heb ik een heel team van specialisten om me heen verzameld. Daar wil ik er kort een aantal van voorstellen.

Paul Dekker deed de regie en coaching

Net als bij mijn eerdere solovoorstellingen Strannik en Zij zagen Oorlog, deed Paul Dekker de regie. Met oog op lockdowns deden we veel online: ik werkte van alles uit en toonde via een camera-verbinding de voortgang. Daar spraken we over, waarna ik zaken aanpaste, schrapte of toevoegde. Uiteindelijk ontstaat in zo’n interactief proces dan de basis van de voorstelling.

Irena Scalerica tekende voor de muziek

De muziek voor Oscar en Oma Rozerood is gemaakt door Irena Scalerica, professioneel componist, regisseur, orkestleider en muzikant uit de voormalige Sovjet-Unie. Ze verhuisde naar de VS, waar ze een imposante carrière had in film- en theatermuziek. Nu woont ze nu in het groene noorden van Israël, waar ze diverse balletvoorstellingen schreef, muziek maakte voor een aantal bekroonde films en het afgelopen jaar dus 12 liederen van in totaal 45 minuten componeerde voor theatervoorstelling Oscar en Oma Rozerood.

Joke Davelaar verzorgde de kleding

Net als bij ‘Zij zagen Oorlog’ is Joke voor ‘Oscar en Oma Rozerood’ mijn steun en toeverlaat voor wat betreft de kleding. Het is minder ingewikkeld dan bij ‘Zij zagen Oorlog’, maar vanwege de dynamiek en beweging wel belangrijk dat het allemaal goed klopt.

Oscar en Oma Rozerood is een bewegelijk stuk

In Oscar en Oma Rozerood speel ik diverse karakters, waaronder de 10-jarige Oscar. Het verhaal is dynamisch en daar heb ik een passende vertelvorm bij gezocht. Ik beweeg veel tijdens de voorstelling die twee uur duurt.

Met mijn conditie zit dat wel goed.

Voor ondersteuning bij beweging, het wegnemen van blokkades, het gebruik van mijn stem en de mix daarvan, heb ik veel te danken aan Elsa van der Heijden, Brenna Palughi en Sarah Weatherwax. De afgelopen jaren hebben ze me enorm geholpen.

Theatermaken is als een accordeon

We zijn doorlopend bezig om veel bordjes in de lucht te houden. Soms komt er veel tegelijk op je af en dan is de druk best hoog. Dat is niet altijd negatief, want het maakt ook veel vloeibaar. Daarom is zo’n datum van zo’n eerste voorstelling wel fijn, want die zet alles ook scherp: Oscar en Oma Rozerood, op 9 juni in Amsterdam.

Deel dit: