Overvallen en Halloween?

Op de radio hoorde ik een topman van een grootwinkelbedrijf klagen over de toename van geweld in de winkels. Overvallen en intimidatie van medewerkers zijn aan de orde van de dag aldus de topman. Daarna mocht hij zonder tegenspraak uitweiden over het succes van Halloween in Nederland. De uit de VS geĂŻmporteerde feestdag geeft de retail toch maar mooi een duwtje in de rug. Tot zijn enthousiasme voor halloween had ik met hem te doen over het geweld op de winkelvloer.
Hardlopers zijn skeletten, bloeddorstige spinnen en kunstbloed, zo vertelde hij lachend. Jammer dat de journalist van dienst de winkelier niet vroeg naar de mogelijke samenhang tussen die door de commercie gekaapte feestdag en het geweld in de winkels. Of denkt zo’n topman echt dat de populariteit van tuinen vol zombies met kettingzagen, afgehakte ledematen en liters kunstbloed de warmte in de samenleving ten goede komt?
Als er één branche debet is aan de verruwing van de samenleving, dan is het de retail. Winkelketens willen maar wat graag mondiale reclamecampagnes voeren en dan staan lokale feestdagen als Sinterklaas, Allerheiligen, Sint-Maarten en Hervormingsdag in de weg. Door die warmte te vervangen met kunstbloed en een kettingzaag roep je de ellende toch over jezelf af, want wie wind zaait zal storm oogsten.