Over Ksenia

Kharkov, USSR, jaren tachtig

Geboren in Kharkov in 1973, uit een traditionele Russische vader en een Joodse moeder, bracht Ksenia haar vroege jeugd door in Leningrad in de USSR. Haar vader is een wiskundeleraar en haar moeder een professionele componist en muzikant. Ksenia groeide op in een zeer cultuurrijke omgeving.

Nadat het huwelijk was verbroken, verhuisde Ksenia met haar moeder terug naar Kharkov (in het oosten van wat nu Oekraïne is) waar ze – als Joods gezin – het slachtoffer werden van een anti-semitistische omgeving. Het dwong hen het land waar ze geboren waren te ontvluchten en hun toevlucht te zoeken in Israël.

In Kharkov trad Ksenia op straat op als zangeres en gitarist, terwijl ze ‘s avonds vechtsporten beoefende. Dat zette ze voort in Israël, waar ze ook Hebreeuws leerde.

In 1995 verhuisde ze naar Amsterdam, Nederland om op professioneel niveau vechtsporten te trainen in de beroemde Chakuriki Gym van Thom Harinck met wereldkampioenen als Peter Aerts, Ernesto Hoost en Lucia Rijker. Ze vocht een aantal wedstrijden, maar koos uiteindelijk voor een maatschappelijke carrière en trouwde een geboren Nederlander.

Ze werd moeder en via het spelen ontdekte ze acteren. Ze volgde diverse professionele acteeropleidingen en deed specialistische workshops. Ze ontdekte Grotowski’s fysieke acteerwerk, waar ze haar culturele en muzikale achtergrond kon combineren met haar vechtsportervaring. Het resulteerde in de creatie van “Strannik”, een 60 minuten durende abstracte solo-uitvoering waarin ze als pelgrim op zoek gaat naar de essentie van de ziel. Ze speelde Strannik gedurende 18 maanden voor acteurs en regisseurs.

Tijdens haar driejarige studie Meisner-techniek aan de Meisner-academie ontwikkelde ze de 45 minuten durende solo ‘de mantel’ over ‘mensen en oorlog’. Na succesvolle try-outs in België (Antwerpen en Zundert) en Nederland (Nijkerk, Sneek) stond de première geprogrammeerd voor 5 mei in Utrecht. Corona-maatregelen verhinderde de doorgang.

In de zomer ontwikkelde ze de voorstelling door en werd het een solo van ca. 70 minuten. De naam veranderde ook. Onder ‘Zij zagen Oorlog” speelde ze hem in Zwolle (september 2020), Den Bosch & Amsterdam (oktober) en Venlo (december) alvorens overheidsmaatregelen theaters op slot gooiden. Vanuit een theater in Den Bosch speelde ze de voorstelling 14 x live voor een stream en was “Zij zagen Oorlog” onderdeel van Theater na de Dam.

In de zomervakantie besloot ze te werken aan een nieuwe solo voor seizoen 2022-2023 en dat werd een optimistisch stuk van 2 x 45 minuten over het “Leven”.